Gravid v. 22

Hej hopp! säger det än en gång, hade det inte varit för att jag känner att det sparkar och rör sig i magen skulle jag inte komma ihåg att jag var gravid, mår så himla bra! Tur att man kan ladda hem gravid-app på mobilen ;) Jobbar och mår gott med min familj. Jag har verkligen haft tur att få må bra i alla mina graviditeter. Fast än det är tredje graviditeten på ungefär 4 år så känner jag mig piggare än när jag väntade Hugo och då mådde jag också bra!

Hur som helst så går vi idag in i vecka 22 (21+0) och det börjar bli sommar =) På måndag ska jag till BM och se hur alla värden är! För en vecka sedan när vi var på UL igen så såg allt bra ut och liten hade växt! hon zoomade in och vi fick se små fötterna över hela tv-skärmen. Tänk vad mycke som händer på bara 3 veckor!


www.gravid.se
Dina bröst kan eventuellt läcka råmjölk, ditt barns första kost. Montgomerys körtlar på vårtgårdarna, producerar ett fuktigt ämne som skyddar dina bröstvårtor vid amning. Din hudfärg kan förändras och områden med mycket pigment t.ex. vårtgårdar, födelsemärken och fräknar mörknar. Håret kan kännas tjockare och det beror på att du nu inte tappar speciellt mycket hår, vilket annars är det normala. När barnet är fött kommer du att tappa hår som vanligt igen. Kom ihåg att sköta tandhygienen, hormonerna kan påverka ditt tandkött och få det att svullna.

Nu har barnet blivit ungefär 19cm långt mellan huvud och stjärt och väger ca 500g. Barnet har fått en dygnsrytm. Det både sover och är vaket. Antagligen är det som mest livligt när du vilar dig. Svettkörtlar har utvecklats och huden är inte lika genomskinlig. Naglarna är fullt utvecklade och fortsätter att växa. Hjärnan växer mycket snabbt och speciellt den del som ligger mitt i hjärnan - germinal matrix. Dess uppgift är att tillverka hjärnceller fram till att barnet är fött och försvinner sedan. Barnets hjärna fortsätter dock att växa fram till fem års ålder.


Kommentarer
Emma säger:

Åh vad bra att du skrev till mig, jag kom inte ihåg din adress och hade tänkt gå in här för några dagar sen. Tror jag missat att ni ska få tillökning!! Stort grattis! De måste vara förväntansfulla era pojkar :)



Ja bilen är vi väldigt nöjda med, galet med plats både för packning och i bilen :) Jaha ni har också integrerade säten bak, kändes som att det var en bra grej att lägga till så vi gjorde det :) Vet egentligen inte hur gamla barnen ska vara då de kan börja användas? Har du koll...typ 7 år??

2012-06-03 | 20:12:10
Bloggadress: http://emmaumeabo.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback